Op dit moment is de Kopgroep actief binnen De Fietsersbond met het oprichten van een zogenaamde themagroep Speedpedelec. Deze themagroep heeft als doel via lobby het beleid t.a.v. de speedpedelec te verbeteren. Daar hoort ook bij dat zij uitgebreide voorlichting zal verzorgen over het kopen van en het gebruik van de speedpedelec en alle praktische en veiligheid aspecten die daarbij komen kijken.
Hieronder kan je kennismaken met de huidige leden van de Kopgroep.
Martin de Vries
Geboren: 1960
Fiets: Stromer ST2 (2018)
Woonplaats: Hilversum
Rijdt: woon-werk 28 km (enkel), recreatief 50-100 km
Sinds: 2015
Kopgroep: voorzitter, beheerder Facebook groep, sinds 2016
Werk: Product manager bij Vialis
Ik rijd speedpedelec sinds 2015 voor mijn woon-werk verkeer tussen Hilversum en Houten. Ik doe dat met heel veel plezier en ben in de gelukkige omstandigheid dat ik ook nog eens door een mooi landelijk gebied kan rijden. Vanwege het specifieke karakter van de speedpedelec vind ik het van belang voor de veiligheid en het fietscomfort dat deze fietser de keuzevrijheid heeft om zowel op de rijbaan als (het momenteel verboden) fietspad te rijden. De speedpedelec levert een belangrijke bijdrage aan de zo noodzakelijke CO2-reductie, omdat op de middellange afstand forenzen hun auto thuis kunnen laten. Dat is de reden dat ik mij inzet om de regelgeving voor deze fiets, die ten onrechte als brommer is gecategoriseerd, te verbeteren.
Raymond Comvalius
Geboren 1967
Fiets: Stromer ST2
Woonplaats: Hoofddorp
Rijdt: woon-werk 18-45 km (var. enkel) en recreatief
Sinds: 2013
Kopgroep: lid, sinds 2016
Werk: Zelfstandig ICT Specialist en trainer
Ik kocht mijn eerste speed pedelec in 2013 om met woon-werk verkeer aan wat meer lichaamsbeweging te komen. Ik fietste destijds 25 km enkele reis naar mijn opdracht en verloor tot mijn verbazing in minder dan een jaar 15 kilo met de dagelijkse portie lichaamsbeweging. Met de opgedane conditie en het enorme plezier op de fiets ben ik ook verder gaan fietsen. Tot zelf 45 km enkele reis. Onderweg heb ik een hoop ervaring opgedaan die ik probeer om te zetten in constructieve acties ter verbetering van de positie van de speed pedelec in het Nederlandse verkeer. Ik zie deze relatieve nieuwkomer als een aanwinst en hoop dat meer mensen dit de komende tijd in gaan zien.
Hans Stumpel
Geboren: 1959
Fiets: Bulls E45 Green Mover
Woonplaats: Hoofddorp
Rijdt: woon-werk 14-18 km (enkel) & recreatief
Sinds: 2014
Kopgroep: lid en beheerder Facebook groep, sinds 2015
Werk: ICT consultant & touringcar chauffeur
In 2014 startte ik mijn woon-werk verkeer per SP af te leggen, waarbij gezondheid (bewegen) en uit de auto de belangrijkste beweegredenen waren. Voor mij een enorm succes, en ook minder belasting voor milieu, minder ruimtegebruik etc. etc. Toen de SP op 1 januari 2017 een brommer werd en de plek op de weg veranderde werden de nadelen (mengen met autoverkeer, vaak op ongeschikte plekken, deze intro schiet te kort om ze allemaal op te sommen) daarvan evident zichtbaar, wat mij motiveerde om actie te ondernemen en vanaf het begin lid te zijn van de Kopgroep. De plek op de weg moet beter en passen bij de zeer wisselende omstandigheden. Vandaar dat keuzevrijheid van de plek op de weg voorop staat.
Loes Zwaard
Geboren: 1957
Fiets: Flyer
Woonplaats: Delft
Rijdt: 40 – 110 km recreatief (voorheen woon-werk)
Sinds: 2014
Kopgroep: lid, sinds 2016
Werk: Gepensioneerd ICT opleidingen
Ik probeer altijd alles op de fiets te doen, zowel voor mijn werk als privé. Door de Speedpedelec is mijn actieradius erg vergroot. Je bent echt niet veel langer onderweg dan met de auto (files, parkeerproblemen). Bovendien ben je lekker buiten bezig en heb je tijd om je hoofd leeg te maken. Het weer is eigenlijk nooit een reden geweest om niet te gaan fietsen. Zelfs met windkracht 9, al is dat niet altijd goed afgelopen. Of met regen al doe ik dat liever niet. Echt boven de 40 km/uur rijd ik niet vaak, omdat ik dat niet fijn vind, maar tussen de 30-37 km/uur is wel echt fijn om sneller van A naar B te gaan.
Paul Strack van Schijndel
Geboren: 1961
Fiets: Cannondale Contro-E
Woonplaats: Eindhoven
Rijdt: woon-werk 35 km (enkel)
Sinds:
Kopgroep: lid, sinds 2021
Werk: Docent Sportcommunicatie bij Fontys SPECO te Tilburg
In 2016 de speedpedelec ontdekt en sindsdien is dit mijn vaste woon-werkpaard. Ik rijd vrijwel dagelijks tussen Eindhoven en Tilburg en geniet dan van de rust, de ruimte, het Wilhelminakanaal en de vele vogels. Ik ben geen luie trapper. In mijn vrije tijd ben ik veel te vinden op de racefiets en de MTB. De combinatie is geweldig. Scheelt een auto en verbetert de conditie. Fietsen houdt mij letterlijk en figuurlijk in balans. De speedpedelec is voor mij een aanvulling, geen vervanging. Onze overheid zou meer oog moeten hebben voor de voordelen van de speedpedelec. Wet- en regelgeving is nog niet op orde. Ook voorlichting schiet tekort. Ik ben samensteller en met dertig andere enthousiaste speedpedelec rijders mede auteur van het boek “SHIFT HAPPENS – waarom de speedpedelec het Ei van Columbus is.” Met deze uitgave willen wij onze overheid op positieve manier bijsturen. https://www.speedpedelecboek.nl/
Karin Vennix
Geboren: 1976
Fiets: Koga Pace B20
Woonplaats: Tilburg
Rijdt: woon-werk 35 km (enkel) en recreatief
Sinds: 2020
Kopgroep: lid, sinds 2023
Werk: procesmanager bij een Hogeschool
Een auto mis ik niet; ik ben een echte fietser. Door de stad op mijn boodschappenfiets en op mijn ‘wereldfiets’ fiets ik over heel de wereld. In 2020 kochten mijn man en ik beiden een speedpedelec (voor woon-werkverkeer en bezoek vrienden/familie). Sindsdien fiets ik 2 dagen per week naar werk in Eindhoven. Mijn man fietst hetzelfde traject, 5 dagen per week. Mijn teller staat op 13.000 km, die van hem op 46.000 km. De speedpedelec vergroot onze actieradius en we zijn enthousiaste ‘speedpedelec ambassadeurs’ geworden. Aan de keukentafel wordt veel gesproken over de speedpedelec; de fiets, de regelgeving en onze plek op de weg. Goed zichtbaar zijn vind ik erg belangrijk. Mijn ervaring zet ik graag in om breder invloed uit te kunnen oefenen m.b.t. de belangen van speedpedelec rijders en de veiligheid op het fietspad en de weg in het algemeen.